Sagt om biblioteket...

Biblioteket gir varig vekkede sjelsevner.
Inge Eidsvåg

mandag 5. november 2007

Sterk leseropplevelse


Ingeborg Arvola: 40 postkort. Cappelen 2007.

"Mamma! Ikke tro jeg skriver fordi jeg bryr meg. Dusten jeg delte rom med,
glemte postkortene sine. Førti stykker!De hadde påklistra frimerker. Det
virket dumt å kaste dem. Jeg kaster dem heller bort på mora mi, tenkte
jeg. Ha, ha."

Slik starter boken om 17 år gamle Tine har stukket av. På haiketur nedover
i Europa. Det blir masse sex, alkohol, hard sminking, sterke følelser, hat
mot moren som har latt henne gå for lut og kaldt vann i alle år. Eller som
hun sier i et av kortene hun sender moren "Du kan like gjerne sette i gang
med å glemme meg også. Det blir neppe noe stort problem. Du har jo øvd deg
i 17 år". Men hele veien under den tøffe, rå stilen ligger den såre
lengselen etter varme og omsorg, etter en mor som bryr seg.Tine er ei
jente som har en tung bagasje å bære på, store bekymringer for en mor som
ikke takler hverdagen og som hverken har klart å ta vare på barnet sitt
eller seg selv.

Ingeborg Arvolas bok er liten og tynn,men med et intenst språk uten et
overflødig ord klarer hun å belyse situasjoner, følelser og stemninger så
sterkt at det sitter i meg som leser lenge etter at boken er lukket.

Ingen kommentarer: