Sagt om biblioteket...

Biblioteket gir varig vekkede sjelsevner.
Inge Eidsvåg

fredag 15. november 2013



Jojo Moyes: Et helt halvt år
Bastion, 2013. 

Han åpner hånden i forbauselse og lar mobiltelefonen falle til bakken. Han hører et rop, som kan være hans eget. Det siste han ser, er en skinnhanske, et ansikt under en hjelm, sjokket i mannens øyne som speiler hans eget. Så kommer en eksplosjon, og alt blir fragmenter.
Og så er det ingenting.
Will Traynor, er en ung fremadstormende man, som i løpet av et sekund får livet snudd opp ned. Fra å planlegge foretningsreiser til New York og ferier som inneholder fallskjermhopping og fjellklatring, går han til et liv i rullestol. Will mister totalt lysten til å leve og vet nøyaktig hvordan han skal få slutt på det. På utsiden kjemper familien en desperat kamp for å nå inn til Will.
Det ingen vet er at snart kommer en jente ved navn Lou Clark å bli tvunget til å søke jobben som Wills assistent, for ikke å miste arbeidsledighetstrygden. Lou er den totale motsatsen til Will og hun snur opp ned på Wills liv enten han vil det eller ikke.
Et helt halvt år kjemper Lou for å endre Wills innstillingen til livet før hun blir så sint på han at hun drar sin vei.
En anmelder i New York times skrev ”Da jeg var ferdig med denne romanen, ønsket jeg ikke å anmelde den, jeg ønsket å lese den på nytt.” – og jeg må bare si meg helt enig.

Ingen kommentarer: